Dunhysteri

Tänkte påpeka angående det här med hysteriet runt dun, och var det kommer ifrån, att Hemtex (där jag jobbar) är policyn att endast ta dun ifrån köttindustrin. Alltså är dom inte vid livet när dunet plockas och behöver inte lida för våran skull. Och detta vet man stämmer eftersom de gör regelbundna stickprover bl a.
Jag tycker förövrigt att det som kommit fram är fruktansvärt, har ingen förståelse för hur man kan behandla djur på det viset. Det gäller ju inte bara det här med dunindustrin utan även övriga.
Har en hemsk historia som jag skulle kunna berätta men jag tror inte det. Det handlar om kina, kött.. ja, hemskt!


Men så ni vet att om ni vill ha ett täcke, som förövrigt innehåller dun från 75 änder eller gäss, så kom till hemtex.. fan vad hemstk det där lät. 75 stackars liv i ett täcke. Jag har tre dunkuddar... tur dom inte dog för min skull...


Kommentarer
Postat av: Jayhana

Djurens Rätt 4-life!

Postat av: Alice

Nja, jag håller inte med. Och företagsekonomiskt håller det inte heller. När dessa gäss och ankor föds upp så finns försäljningen av deras dun och fjädrar med i bilden - från start. Att dunet ska hamna i Hemtex kuddar och täcken är alltså klart från första början.



Finns inga uppfödare som går omkring och HOPPAS att nån ska köpa "slaktavfallet". De vet att de kan sälja det. Och det som kan inbringa pengar är inte avfall.



Kort: Köttindustrin = dunindustrin. De är en och samma industri. Två sidor av samma mynt som det brukar kallas.

2009-02-05 @ 23:25:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback