what if

Aahh skönt att äntligen ligga i sängen!

Har ju jobbat idag också, 11-19. Gick faktiskt rätt snabbt som tur var. Åkte direkt efter jobbet och simmade en liten tur med mamsen. Kände att det hade gett lite värk sedan förra gången..
På grund av min tapperhet gjorde jag mig några rostade mackor och en kopp te när jag kom hem. Vilken fest!


Jag och marie grubblade på en sak igår.. Hur man stavar vissa ord, och om det finns en rätt eller fel stavning, eller om det beror på var man kommer ifrån? Ni kan få komma med förslag om ni har några.
De ord vi grubblade över var;
i stort sätt/sett - då jag alltid tänk sätt och marie alltid sett
ända/enda - ända är ju då rumpan men kan det även ha samma betydelse som enda?

Ska tilläggas att Marie kommer från Arvika. Där av tänkte vi och det hade någon geografisk betydelse.


Kommentarer
Postat av: viktoria

Ända betyder rumpa, och bara rumpa. Man kan inte säga "jag var den ända kvar i butiken" eller "du är den ända för mig". (Däremot kan man säga "i världens ände". Vad nu det har med saken att göra).



I stort sett heter det, inte i stort "sätt". För man SER saken i ett vidare perspektiv.



Så. Frågor på det, klassen?



Hehe.



He.



Godnatt.

2009-03-06 @ 03:04:01
Postat av: Marie

Håller med föregående talare. Hah!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback